Navrhování moderních luxusních výkonných vozů je stále složitější. Vezměme si například jen mimořádně složitou elektroniku moderního vozu Jaguar, která obsahuje až 100 elektronických řídicích jednotek, 100 milionů řádků softwaru a 10 000 různých produktových požadavků u jednotlivých modelů.

Virtuální navrhování využívá poznatky získané z moderních průmyslových odvětví, jako je například letectví nebo Formule 1™, a nabízí takovou úroveň výkonu a kvality, jaké nelze dosáhnout při klasických návrhářských postupech. Do procesu vývoje dnešních i budoucích vozidel Jaguar tak přináší převratnou změnu.

Základem našeho přístupu jsou každoroční investice do virtuálních technologií ve výši 13 milionů liber. Při virtuálním modelování různých částí vozu se využívá například software pro analýzu CFD (Computational Fluid Dynamics) nebo CAE (Computer Aided Engineering). Zkoumají se tak aerodynamické vlastnosti, řízení teplot, odpružení, deformační zóny i vlastnosti hnacího ústrojí nebo odolnost. Jejich pomocí lze nasimulovat i drobné detaily, například design stěračů čelního skla, u kterých lze pomocí aeroakustického modelování odhadnout nestálé proudění vzduchu v reálném světě a minimalizovat tak vznikající hluk.

Nejviditelnějším výsledkem těchto investic do virtuálního oblasti je Centrum virtuálních inovací, kde se bude většina těchto simulací provádět. Toto centrum se nachází v technickém centru značky Jaguar v Gaydonu. Pořizovací náklady se vyšplhaly na dva miliony liber a další tři miliony stály investice do různých virtuálních nástrojů, které proces vývoje usnadňují.

Jedná se například o 3D komoru, ve které osm digitálních projektorů s vysokým rozlišením vytváří plastický obraz vozidla v životní velikosti z počítačem vytvořených modelů. Operátoři se 3D brýlemi mohou obraz ovládat a upravovat design exteriéru, prostor interiéru, pozici sedadel, výhled nebo ovládací prvky.

V ergonomické laboratoři virtuální reality a v testovacím zařízení virtuální reality používají technici a návrháři brýle s displejem a mohou se tak do vozidla zcela ponořit. Pomocí multifunkční dotykové platformy a hmatových technologií si pak mohou vozidlo a jeho ovládací prvky přímo vyzkoušet. Prostřednictvím optické analýzy výkonu mohou dokonce simulovat odrazy vnitřních součástí a světel na čelním skle.

Ergonomická laboratoř virtuální reality JLR, Gaydon

Pomocí dalších nástrojů, například speciální promítací zdi s měřítkem 1:1 , si mohou návrháři zobrazit model CAD nového designu vozu. Moderní simulátor řízení pomáhá s optimalizací dynamiky jízdy a parametrů hluku, vibrací a tvrdosti, aniž by musel technik opustit místnost.

Tento přístup upřednostňující virtuální práci již dnes určuje, jak bude probíhat navrhování dnešních i budoucích modelů. Například při vývoji modelu XE proběhlo 1,8 milionu simulací, které vyžadovaly 36 milionů hodin simulačního procesorového času a při kterých se získalo 1 200 TB dat.

Dnes se pomocí virtuálních simulačních nástrojů ověřuje přibližně 40 procent požadavků na design a výkon automobilů společnosti Jaguar Land Rover. Spolupracujeme s celou řadou různých specialistů a naším cílem je, abychom do roku 2020 dosáhli 100 procent.

DALŠÍ ČLÁNKY

Jaguar F-Pace during the launch

TESTOVACÍ PROCES

Zveřejněno: 18-08-2016

V každé fázi návrhu, vývoje a výroby prochází každá součástka vozu Jaguar tisícem testů a kontrol bezpečnosti, odolnosti a kvality. Cílem toho všeho jsou nejspolehlivější, nejdůvěryhodnější a nejbezpečnější automobily, jaké se vám mohou dostat do rukou.

Jaguar Car crash test

BEZPEČNOST

Zveřejněno: 18-08-2016

Spolehlivost neznamená jen to, že se řidič a cestující dostanou do cíle snadno a bez zbytečného zdržení. Důležitá je také bezpečnost jízdy. A právě bezpečnost je nejdůležitějším parametrem při práci s lehkými hliníkovými konstrukcemi, které značka Jaguar používá.

Aluminium

LEHKÁ HLINÍKOVÁ PLATFORMA

Zveřejněno: 18-08-2016

V oblasti designu a konstrukce je důraz na spolehlivou lehkou hliníkovou platformu součástí filozofie značky Jaguar už více než 70 let.