První model Jaguar XK120s z roku 1940 využíval hliníkové panely, závodní modely C-Type a D-Type, které oslnily v Le Mans v roce 1950, a lehký model E‑Type z roku 1960 pak byly prvními vlaštovkami s hliníkem v podvozku a karoserii. V roce 2003 jsme upravili náš ikonický model XJ a použili jsme u něj hliníkovou spojovanou a nýtovanou konstrukci, která je o 40 procent lehčí než její předchůdkyně. Dnešní sedany, sportovní vozy a SUV značky Jaguar těží z toho, že se jedná již o pátou generaci vozidel využívajících hliník.

Hlavní výhodou hliníku je to, že je o dvě třetiny lehčí než stejný objem oceli. Díky tomu dokážeme vytvořit podvozek, který je výrazně lehčí než jeho ocelový ekvivalent, a tím pádem snížíme spotřebu paliva, omezíme emise a řidiči nabídneme dynamičtější zážitek z jízdy. Každých 100 kilogramů, které ušetříme na hmotnosti podvozku, sníží emise CO2 vozidla o 9 g/km a celkovou spotřebu paliva během životního cyklu vozu až o 800 litrů.

Náš důraz na hliník však není motivován pouze ohledem na hmotnost. Naší snahou je také vyrábět vozy, které jsou pevnější, bezpečnější, odolnější a spolehlivější.

V současné době jsme při využití hliníku ve výrobě dosáhli mistrovské úrovně. Nezpracovaný hliníkový plech o tloušťce 0,9 mm u vnějších panelů a až 3 mm tam, kde je vyžadován silnější materiál, se lisuje do složitých, pevných tvarů a forem tlakem až 2 000 tun, nezbytné otvory jsou proráženy s přesností na milimetr. Výsledky jsou neuvěřitelné. Postranní panel modelu F-PACE je jedním z největších dílů, které vyrábíme, váží však pouhých 5,8 kilogramu.

Díky poznatkům získaným z leteckého průmyslu jsme vyvinuli revoluční způsob výroby hliníkového podvozku, který nazýváme nýtované lepení. Hliníkové panely se spojí mimořádně silným lepidlem a poté jsou silou deseti tun spojeny nýty z borové oceli se zinkovým povrchem.

Když je podvozek v lakovně vytvrzován při teplotě 170º C, lepidlo mezi vzduchotěsně spojenými hliníkovými plechy ztvrdne jako beton a tenký hliníkový plát se změní v neuvěřitelně pevnou konstrukci. Například hliníková skořepina sportovního vozu F-TYPE váží pouze 261 kg, ale má vynikající torzní tuhost. U modelu XE je tento postup posunut ještě o úroveň dál, takže se jedná o sedan Jaguar s dosud nejvyšší tuhostí.

XF – lehká hliníková konstrukce

Zpracování hliníku je také méně hlučné, čistší a nespotřebuje tolik energie jako výroba klasických ocelových podvozků. Recyklace hliníku vyžaduje pouze pět procent energie, která je třeba pro výrobu hliníku ze suroviny; recyklovaný materiál přitom nemá žádný negativní vliv na konstrukční vlastnosti produktu. To vše pomáhá omezit dopad vozidel Jaguar na životní prostředí ještě před tím, než vyrazí na silnice.

Důraz na hliník se netýká jen podvozků vozidel Jaguar, kde přispívá ke snížení hmotnosti, zlepšení efektivity a dynamických jízdních vlastností a zvýšení odolnosti a spolehlivosti. Také nová generace motorů Ingenium společnosti Jaguar Land Rover využívá v jádru lité hliníkové bloky a hlavy. Díky tomu je o 24 kg lehčí, o pět decibelů méně hlučná a vykazuje o 17 procent nižší tření.

Naše nová generace vozidel je tak uvnitř i navenek v každém ohledu bezpečnější, efektivnější a spolehlivější.

DALŠÍ ČLÁNKY

Jaguar F-PACE On Road Test

GLOBÁLNÍ VÝROBA

Zveřejněno: 18-08-2016

Značka Jaguar investuje maximální úsilí do výroby efektivních a spolehlivých vozů.

Jaguar Car Virtual Innovation Center Image

VIRTUÁLNÍ NAVRHOVÁNÍ

Zveřejněno: 18-08-2016

Intenzivně investujeme do moderních nástrojů pro virtuální navrhování, které nám umožňují rychleji, efektivněji a lépe vytvářet nové produkty i technologie. Výsledkem jsou spolehlivější a odolnější vozidla Jaguar.

Jaguar F-Pace during the launch

TESTOVACÍ PROCES

Zveřejněno: 18-08-2016

V každé fázi návrhu, vývoje a výroby prochází každá součástka vozu Jaguar tisícem testů a kontrol bezpečnosti, odolnosti a kvality. Cílem toho všeho jsou nejspolehlivější, nejdůvěryhodnější a nejbezpečnější automobily, jaké se vám mohou dostat do rukou.