XF motion shot in the city road

MÁM SI KOUPIT VŮZ JAGUAR SE VZNĚTOVÝM MOTOREM?

Ohledně vznětových motorů panuje velký zmatek, a proto bychom vám zde rádi odpověděli na otázky a pomohli vybrat správné vozidlo.

Pokud se ptáte, zda si máte koupit vůz Jaguar se vznětovým motorem, pak se musíte zamyslet nad tím, jaké cesty obvykle podnikáte. Pokud pravidelně dojíždíte, jezdíte dlouhé vzdálenosti po dálnici nebo často táhnete karavan nebo přepravník pro koně, bude pro vás Jaguar se vznětovým motorem pravděpodobně ideální.

Pokud jezdíte zpravidla na krátké vzdálenosti, měli byste zvážit modely Jaguar se zážehovým nebo hybridním pohonem. Když se správně rozhodnete, ušetříte.

Nový vznětový motor splňující požadavky normy Euro 6 pro vás může být vhodnější, pokud ročně najezdíte více než 19 000 km, protože může být hospodárnější a ekologičtější než vůz se zážehovým motorem, což ale také závisí na povaze jízd.

Vozy se vznětovým motorem nejsou vhodné na krátké cesty, protože pak nejsou plně efektivní.. Filtr pevných částic (DPF) se dostatečně nezahřeje a následně nemůže odstraňovat shromážděné částice. Filtr se tím pádem může zanést a snížit výkon vozu. Podívejte se na další informace o filtrech pevných částic.

Nejnovější vznětové motory splňující požadavky normy Euro 6 způsobují dosud nejméně znečištění. Všechny naše modely splňují nejnovější standardy Euro 6, což znamená, že s nimi můžete jezdit kdekoli v Evropě. Podívejte se na další informace o emisních normách Euro 6.

Zjistěte, zda je pro vás vhodný zážehový, nový vznětový nebo hybridní motor.

Mohu se vznětovým motorem do nízkoemisních zón?

Všechny vozy se vznětovými motory zkonstruovanými nejpozději 1 září 2015 mají povolen vjezd do nízkoemisních zón bez poplatku. Na starší vozy se vznětovým motorem se však poplatek může vztahovat, případně může být jejich používání v některých centrech měst zcela zakázáno.

V evropských městech existuje více než 200 nízkoemisních zón. Zde uvádíme potřebné informace o dvou nejdůležitějších:

LONDÝN – Vozy se zážehovými a vznětovými motory registrované před rokem 2006, které splňují normy Euro 4 pro oxidy dusíku, musí platit poplatek za znečištění (Toxicity Charge), kterému se v Londýně rovněž říká T-Charge. To znamená poplatek 10 GBP při každém vjezdu do zóny, na kterou se aktuálně vztahuje poplatek za vjezd do centra města. Od dubna 2019 nahradí systém T-Charge nové zóny s velmi nízkými emisemi (ULEZ), ve kterých budou platit přísnější pravidla. To znamená, že řidiči vozů nesplňujících normu Euro 6 (vznětové motory) nebo Euro 4 (zážehové motory) budou muset za jízdu v některých částech Londýna platit 12,50 GBP navíc. Starosta Londýna plánuje v roce 2020 tuto zónu rozšířit až k městským okruhům North Circular Road a South Circular Road.

PAŘÍŽ – Pokud bylo vaše vozidlo se vznětovým nebo zážehovým motorem zaregistrováno před rokem 1997, nebude vám povoleno vjet do města od 8:00 do 20:00. Novější vozidla jsou hodnocena podle míry emisí a je jim přidělena jedna z šesti nálepek na čelní sklo, které umožňují vjezd do města. Čím nižší jsou emise, tím více výhod řidič získá, a to včetně přístupu na lepší parkoviště.

Plán na vlastní nízkoemisní zóny představila také další britská města. Birmingham, Leeds, Southampton, Manchester a Bristol chtějí zavést podobné zóny během příštích let.

Budou vozy Jaguar se vznětovými motory zakázány?

V Evropě plánují úřady v Paříži, Madridu, Římě a Aténách zakázat osobní vozy a dodávky se vznětovými motory do roku 2025.

Přelomový předpis v Německu dal městům Düsseldorf a Stuttgart možnost zakázat nejvíce znečišťující vozidla bez nutnosti schválení ústřední vládou.

Končí tedy éra vznětových motorů? Zatím ne, ale motorů tohoto typu bude ubývat. Například britská vláda si klade cíl ukončit prodej nových vozů se vznětovými a zážehovými motory do roku 2040.

Budu platit vyšší daně jako vlastník vozu Jaguar se vznětovým motorem?

Ve Velké Británii výše silniční daně (VED) závisí na emisích oxidu uhličitého daného vozidla. V prvním roce to činí 10 GBP za emise 1–50 g/km až 2 000 GBP za vozy s emisemi vyššími než 255 g/km. Od druhého roku bude každý vlastník platit fixní roční sazbu 140 GBP u vozů za méně než 40 000 GBP a 310 GBP u vozů za více než 40 000 GBP.

Danění starších vozidel se bude nadále řídit staršími daňovými pásmy, starší dieselové vozy s emisemi oxidu uhličitého 99 g/km nadále nebudou platit žádnou silniční daň. Nové vznětové motory produkují o 15 % méně CO2 než zážehové motory.

Ve Velké Británii existuje také „doplňkový“ poplatek za vznětové motory ve výši 4 % u daně za firemní vozidla, která dosud nesplňují normu RDE2 (směrnice pro rok 2020), případně dojde k přesunu do vyššího daňového pásma pro silniční daň. Vozidel, která splní normu RDE2 s předstihem, se toto netýká.

Daň za vozidlo se liší v různých evropských zemích. Daň v Německu činí 2 eura za gram oxidu uhličitého nad 95 g/km a další 2 eura u zážehového motoru nebo 9,50 eura u vznětového motoru na základě kapacity motoru na 100 cm³. (Příklad: Jaguar XE se vznětovým motorem 2,0 l má objem motoru 1 999 cm³, což znamená, že byste zaplatili 180,50 eura navíc).

Ve Francii je zdaněné každé vozidlo s emisemi oxidu uhličitého více než 120 g/km. Při nákupu vozu, který produkuje 120 g/km zaplatí vlastník 50 eur, u vozů s emisemi od 185 g/km platí 10 500 eur.

V Itálii je daň za vozidlo založená na výkonu motoru a emisní normě Euro, přičemž každý region si může sazbu nezávisle upravit. U vozů s výkonem větším než 185 kW bude každý kilowatt nad tuto hodnotu znamenat poplatek dalších 20 eur. Tato sazba se snižuje v 5, 10 a 15letých intervalech.

Jaké další náklady jsou spojené s vozy Jaguar se vznětovými motory?

V případě provozu nového vozidla se vznětovým motorem je vhodné upozornit na poměrně nízký náklad související s doplňováním aditiva AdBlue, které se rovněž označuje zkratkou DEF. Aditivum AdBlue/DEF je kapalina, která se vstřikuje do výfukových plynů, aby se snížily emise oxidů dusíku (NOx). Když se kapalina AdBlue/DEF smísí s horkým plynem, zajistí vhodné chemické podmínky, ve kterých může katalyzátor rozložit oxidy dusíku na dusík a vodu, které se ve vzduchu přirozeně vyskytují a jsou ekologicky šetrnější.

Pokud jste vlastníkem vozu Jaguar, vaše vozidlo vás bude automaticky informovat, až bude třeba doplnit kapalinu AdBlue. Na displeji vozidla bude uvedeno, že se vzhledem k hladině kapaliny DEF doporučuje doplnění. Poté se zobrazí druhá zpráva s oranžovou ikonou, která vás vyzve k doplnění nádrže na kapalinu DEF a sdělí vám, kolik litrů je třeba doplnit. Třetí zpráva zahájí odpočítávání vzdálenosti, kterou je možné ujet na zbývající kapalinu DEF v nádrži. S prázdnou nádrží se vozidlo nenastartuje.

Podle vašeho servisního plánu můžete mít nárok na bezplatné doplnění kapaliny DEF/AdBlue u prodejce. Pokud nevyužíváte servisní plán, můžete zaplatit 29,99 GBP u místního prodejce nebo koupit kapalinu u prodejce automobilových dílů a doplnit ji sami.

Přečtěte si naši příručku ohledně kapaliny DEF pro vozy Jaguar.

Jak velké znečištění produkují vozy se vznětovým motorem?


Nové vozy se vznětovým motorem splňující normu Euro 6 jsou výrazně méně škodlivé než starší modely. Evropská unie od roku 1992 omezuje emise vozidel v zájmu snížení obsahu oxidu uhelnatého, oxidu dusíku, uhlovodíků a pevných částic.

Od normy Euro 1 po aktuální verzi Euro 6 (EU6d) se cílové hodnoty neustále snižují a každé vozidlo vyrobené a prodané v současnosti nesmí přesáhnout emise oxidů dusíku 0,08 g/km v porovnání s maximální hodnotou 0,18 g/km v roce 2011 (snížení o 56 %) a 0,97 g/km v roce 1993.

Všechna naše vozidla jsou vybavená filtrem pevných částic, který zachycuje 99 % všech pevných částic. To znamená, že emise všech nových vozů Jaguar se vznětovým motorem jsou srovnatelné se zážehovými motory, ale emise CO2 jsou oproti nim nižší přibližně o 15 % a spotřeba paliva přibližně o 25 %, což znamená, že jejich provoz je levnější. Naše nové vozy se vznětovými motory budou mít například povolený vjezd do zón s velmi nízkými emisemi, které mají být v Londýně zavedeny v dubnu 2019.

Co se stane s vozy Jaguar se vznětovým motorem?

Nyní je nová technologie vznětových motorů natolik vyspělá, že zaručuje přibližně o 25 % nižší spotřebu paliva a přibližně o 15 % nižší emise CO2 v porovnání se zážehovými motory, a tak lze říci, že nové vznětové motory Euro 6 mají stejnou očekávanou životnost jako zážehové motory. Nejnovější motory Jaguar splňující normu Euro 6 patří mezi celosvětově nejšetrnější k životnímu prostředí a splňují nové regulované laboratorní testy a testy v reálném provozu (WLTP a RDE).

Nové vznětové a zážehové motory budou nějakou dobu cenově nejvýhodnější, zatímco se po celém světě bude vytvářet infrastruktura pro elektromobily.

Budoucnost značky Jaguar patří elektřině. Od roku 2020 bude pro všechny nové vozy Jaguar dostupná možnost elektrifikace. K dispozici je již ryze elektrický Jaguar I-PACE, který byl oceněn pětihvězdičkovým hodnocením bezpečnosti v testu Euro NCAP, jmenován zeleným vozem roku podle Sunday Times a stal se automobilem roku v Norsku, Německu a dokonce získal ocenění European Car of the Year 2019.

Kromě plánů elektrifikace nadále investujeme do vylepšení a zdokonalování nových vznětových a zážehových motorů. A to z toho důvodu, že ve střednědobém horizontu budou zážehové nebo nové vznětové motory nadále vhodnou volbou pro řadu lidí. Tyto motory jsou navíc nutné k plynulému přechodu do elektrifikované budoucnosti.

Má cenu kupovat Jaguar se vznětovým motorem?

Aby bylo možné zodpovědět otázku, zda má cenu si kupovat vozidlo se vznětovým motorem, je potřeba se zamyslet nad tím, jak je budete využívat. Pokud ujedete více než 19 000 kilometrů ročně, má cenu zvážit vznětový motor. Může být úspornější a šetrnější k životnímu prostředí než vůz se zážehovým motorem.

Budou se vznětové motory používat i za několik let? Ano. Snažíme se přinést elektrickou budoucnost. Nové vznětové a zážehové motory budou nicméně nezbytné pro řadu řidičů po celém světě až do doby, než vznikne potřebná infrastruktura pro elektrifikaci.

Co se týče znečištění, všechny nové vozy Jaguar se vznětovým motorem splňují nebo překračují požadavky normy EU6. Společnost Jaguar Land Rover bude nadále vyvíjet nové vznětové motory, které budou technologicky ještě vyspělejší a šetrnější k životnímu prostředí.