-
-
Regulace teploty je důležitá pro všechna vozidla, ale u elektromobilů, jako je koncept I‑PACE či závodní vůz I‑TYPE Formule E, nabývá na ještě větší důležitosti.
V závodech zajišťuje účinné řízení tepelné energie možnost jet rychleji
a ujet větší počet okruhů. Silniční vozy, jako je koncept I‑PACE, pak dokážou mezi jednotlivými nabitími dojet ažo 50 km dále.Koncept I-PACE: Řízení tepelné energie
U konceptu I-PACE je třeba mít pod kontrolou tři různé teploty: teplotu akumulátoru, elektromotorůa interiéru . Důmyslné řízení tepelné energie zajišťuje vyhřívánía chlazení všech těchto tří oblastí nezávisle na soběa rovněž dokáže zajistit, aby si mezi sebou vzájemně předávaly energii. Pokud tedyv elektromotoru vzniká teplo, využije sek vyhřátí interiéru nebo zahřátí akumulátoru, případně obojímu. Takový způsob předávání tepelné energie znamená, že se méně používá akumulátork topení ,a k dispozici je tak více energiez akumulátoru pro delší dojezd.
-
-
-
„Jde
o pečlivě propracovaný systém,v rámci kterého je možné vzájemně předávat vytvářené teplo mezi těmito třemi zdroji.“
Dr. Wolfgang Ziebart, technický ředitel designu společnosti Jaguar Land RoverKromě energie získané samotným provozem vozidla je koncept
I‑PACE vybaven tepelným čerpadlem, které nasává vzduchz vnějšku vozidlaa používá jejk vyhřívání interiéru.K přečerpávání energiez okolního vzduchua zvýšení jeho teploty je třeba velmi malé množství energie,a to i když je teplota venkovního prostředí relativně nízká. Zahřátý vzduch je následně přiváděn do interiéru,a proto není nutné používat konvenční elektrické vytápění, což znamená, žek vyhřátí interiéru se spotřebuje méně energiez akumulátoru .Účinek tepelného čerpadla je značný. Pokud se venkovní teplota pohybuje mezi 10 až 15 °C může používání tepelného čerpadla ve srovnání
s čerpáním energie výhradněz akumulátoru prodloužit dojezd konceptuI‑PACE ažo 50 km.
-