AKTUALIZUJTE SI PROHLÍŽEČ

Tento prohlížeč je bohužel zastaralý a není podporován. Proveďte upgrade prohlížeče a užívejte si pokročilé funkce na této stránce.

CLOSE LABEL
  1. EVOLUCE MODELU XF

    Design modelu Jaguar XF prošel výraznou evolucí. Navíc v sobě skrývá revoluční technologie i nevídaný výkon. Designéři Ian Callum a Adam Hatton nám poví o proměně modelu, který je hvězdou rodiny sedanů Jaguar.

    • Když k modelu Jaguar XF přistoupíte zezadu a sáhnete po klice dveří řidiče, možná si všimnete, že koncová část kapoty nese známky odkazu na úplně první sportovní sedan značky Jaguar, kterým byl model Mk II z 60. let 20. století. Každého, kdo tento legendární model zná, jistě překvapí, že se s touto dobře známou křivkou setkává u tak moderního vozidla, jakým je XF. Jedná se totiž o model s maximálně moderním designem, jehož vzhled jde ruku v ruce s výkonem i technologiemi. Jedná se o kombinaci, která vytváří model budoucnosti.

      Vysvětlení je prosté. Ředitel designu značky Jaguar Ian Callum a jeho tým totiž oplývají takovými schopnostmi, které jim umožňují do modelu XF rafinovaně zakomponovat odkaz na historii naší značky, aniž by to jakkoli ohrozilo modernost modelu XF. Práce je pro ně zábavou. Podařilo se jim vytvořit vůz, který skvěle vypadá. To by ovšem nebylo nic výjimečného, protože dobře vypadají všechny vozy s vydařeným designem. Bonusem je to, že v sobě skrývá mnohá tajemství, jako je právě zmíněná křivka, a bude na vás, abyste je všechny postupně odhalili.

      Model XF v sobě snoubí dokonalý vzhled a proporce s propracovanými a rafinovanými detaily.

      Původní model Jaguar XF už se stal jedním z kultovních modelů Jaguar. „A právě to je důvod, proč jsme se rozhodli přistoupit k jeho evoluci,“ prozrazuje Callum. „První model XF znamenal pro naši značku průlom a stal se průkopníkem moderního designu,“ uvádí Adam Hatton, který byl Callumem pověřen dohledem nad exteriérem modelu XF. Podílel se rovněž na tvorbě prvního modelu. „Vydařený design vozidla se podle mě pozná tak, že v okamžiku, kdy se vozidlo rozhodnete nahradit, stále vypadá dobře a dobře se také prodává. To znamená, že ještě nenadešel čas na zásadní přepracování modelu XF. Rozhodli jsme se raději stavět na všem, co z tohoto modelu činí skvělý vůz.“

      Od roku 2007, kdy byl model XF poprvé představen, se toho samozřejmě hodně změnilo. Uvedli jsme na trh kompaktnější a sportovnější sedan XE, což nám dalo čas na to, abychom mohli zdokonalit větší model XF. Rozsáhlé investice značky Jaguar do technologií rovněž přinesly ovoce, a to v podobě lehké hliníkové konstrukce, propracovaných čtyřválcových motorů Ingenium vyráběných v závodě značky Jaguar a celé řady technologií zaměřených na řidiče. Mezi zmíněné technologie patří informační a zábavní systém InControl Touch Pro, který je nejlepší ve své třídě a umožňuje výrazně vyšší míru konektivity, nebo systém řízení jízdy na jakémkoli povrchu (ASPC) umožňující řidičům jistý a plynulý rozjezd při nízké rychlosti na kluzkém povrchu (model XF tuto funkci nabízel jako první ve svém segmentu).

      Technický pokrok modelu XF je patrný z jeho křivek a proporcí. Lehká hliníková konstrukce, na které je model založen, rozhodně není pevnou „platformou“, které se musí vše ostatní podřídit. Designérský tým tak měl volné ruce a mohl začít podle odpovídajících pravidel. Tak například kola mohli umístit tak, aby bylo dosaženo dokonalých proporcí a stability.

      Tento vůz je ve skutečnosti trochu kratší než předchozí verze modelu XF, aby umožňoval snazší ovladatelnost ve městě. Přesto však budí dojem většího a robustnějšího vozidla. Důvodem je to, že jsme prodloužili rozvor a kola umístili co nejvíce do rohů. Kratší kapota se výborně doplňuje s minimalistickou vzpřímenou maskou. Tato kombinace dodává vozidlu na dynamice. Prodloužená část mezi přední nápravou a volantem pak vozidlu propůjčuje ještě luxusnější vzhled zdůrazňující proporce, jaké se od luxusního sedanu s velkým motorem a pohonem zadních kol očekávají. Pokud máte jiné preference, nic se neděje – model XF je k dispozici také s čtyřválcovým motorem a pohonem všech kol.

      „Model XF jsme se rozhodli zařadit do jiné třídy, protože naše portfolio obsahuje rovněž model XE,“ vysvětluje Hatton. „Předchozí verze modelu XF musela být co nejuniverzálnější. Zastupovala vozy střední třídy, vyšší střední třídy i čtyřdveřové coupé. K tomu, abychom vám mohli představit přepracovaný model XF tak, jak ho teď vidíte, nám výrazně pomohl model XE.“

    • Větší rozestup mezi nápravami samozřejmě vytváří větší prostor v kabině. To znamená, že model XF nabízí nejvíce místa pro nohy vzadu ve své třídě. Designérský tým se rozhodl doplnit tuto charakteristiku sadou zadních oken montovaných na sloupek C za zadními dveřmi. Právě tento prvek ve spojení s výraznějším minimalistickým „víkem“ zavazadlového prostoru patří mezi pravděpodobně nejvýraznější změny, které jsme u modelu XF provedli.

      „DESIGNÉRŮM SE PODAŘILO DOSÁHNOUT DOKONALÉHO VÝSLEDKU. STVOŘILI VŮZ, KTERÝ PŘEDSTAVUJE SPOJENÍ ŠPIČKOVÉHO DESIGNU ZNAČKY JAGUAR S PRVOTŘÍDNÍMI TECHNOLOGIEMI A MIMOŘÁDNÝM VÝKONEM.“

      Všechny tyto drobné detaily však zaznamenáte jenom v případě, že se o plodech své práce rozpovídají sami designéři. Jde o způsob, jakým zachycují, regulují a směrují světlo, aby se zrodily dokonalé tvary, do kterých se na první pohled a bez zjevného důvodu zamilujete. Prohlédněte si jemné drážky, které vedou od světlometů přes kapotu modelu XF – jedná se o typický znak starších sedanů Jaguar zajišťující na kapotě pozoruhodný lom světla, který zaručeně upoutá vaši pozornost. Poté nesmíme opomenout nejlepší příklad za všechny podtrhující rovnější záď tohoto luxusního sedanu – linii, na které se odráží paprsky světla od podběhů kol po celé délce boční části karoserie.

      „U modelu Mark II se tato půvabná linie táhla nad předním kolem a pokračovala až k zadní části vozidla,“ uvádí Hatton. „Naše pojetí je pouze moderním ztvárněním tohoto prvku. Ian umí se světlem výborně pracovat. Jak se můžete sami přesvědčit, tato křivka je naprosto dokonalá. To, jak směrem k zádi vůz doznívá, oku opravdu lahodí. Dodává to vozu velmi elegantní britský styl. Navíc vůz opticky zeštíhluje. Model XF je lehký. Naším úkolem bylo, aby se tento fakt odrážel i na vnějším designu vozu.“

      Callumovi a jeho týmu se podařilo skloubit dokonalý vzhled a proporce s propracovanými a rafinovanými detaily. V modelu XF se odráží to, jaký důraz Callum klade na design, jenž musí být dokonalý i při pohledu shora. To způsobuje, že vaše vnímání vozu se bude měnit s tím, jak se kolem něj budete na ulici pohybovat. Design se však nevytváří ve vakuu. Stejně jako byl design modelu XF podpořen jeho lehkou hliníkovou konstrukcí, designérský tým zase pomohl konstruktérům a inženýrům aerodynamiky vozů Jaguar s vytvořením modelu Jaguar (spolu s modelem XE) s nejlepší aerodynamikou, jehož aerodynamický odpor činí pouze 0,26.

      Když se spojí aerodynamický tvar s vysoce účinným čtyřválcovým vznětovým motorem Ingenium, až o 190 kg nižší hmotností a dalšími funkcemi pro úsporu paliva, jako je elektrický posilovač řízení, zrodí se model XF s emisemi pouhých 129 g CO2 na ujetý kilometr.*

      „A to je příběh modelu XF,“ říká Callum. „Už od prvního návrhu jsme spolupracovali s lidmi, kteří se specializují na aerodynamiku. Když zaujmete holistický přístup k věci a zkrátka se budete snažit o vytvoření vozidla s co možná nejlepší aerodynamikou, výsledkem bude něco beztvarého. Raději jsme se tedy zaměřili na detaily a na proudění vzduchu kolem vozidla, jak to běžně dělají konstruktéři závodních vozidel. Takovým způsobem dosáhnete mnohem lepšího výsledku z hlediska designu i účinnosti.“

      Všichni si tak mohou být jistí, že výsledek je dokonalý: vůz, který v sobě snoubí špičkový design značky Jaguar s prvotřídními technologiemi a mimořádným výkonem. Hatton dodává: „Víte, není snadné vytvořit vůz, který vypadá perfektně z jakéhokoli úhlu. Ale jsem přesvědčený, že modelu XF to bude slušet na každém snímku.“

      * Uváděné hodnoty spotřeby paliva jsou výsledkem oficiálních testů výrobce v souladu s legislativou EU.

      Skutečné hodnoty spotřeby paliva se mohou lišit od hodnot dosažených ve výše uvedených testech. Tyto hodnoty jsou zjišťovány pouze za účelem porovnání.

      Oficiální hodnoty spotřeby paliva modelu XF (l/100 km): 4,9-7,9 (kombinovaná); emise CO2 (g/km): 129-180 (kombinované).