AKTUALIZUJTE SI PROHLÍŽEČ

Tento prohlížeč je bohužel zastaralý a není podporován. Proveďte upgrade prohlížeče a užívejte si pokročilé funkce na této stránce.

CLOSE LABEL
  1. PRVNÍ MODELOVÁ ŘADA VOZŮ JAGUAR S DYNAMICKÝM POHONEM VŠECH KOL

    Nejkrásnější silnice Walesu poskytly dokonalé podmínky pro zkušební jízdy silné pětky modelů s pohonem všech kol: XJ, XF, F‑TYPE, XE a F‑PACE.

    • Wales je rájem řidičů. Národní park Snowdonia s úchvatnými přírodními scenériemi nabízí malý provoz a jedny z nejkvalitnějších silnic na světě. Zatáčky vyžadující velké řidičské umění ve spojení s nepředvídatelným počasím tvoří dokonalý terén pro důkladný test schopností pohonu všech kol (AWD).

      Všechny vozy Jaguar nyní na přání nabízí pohon AWD – modely XE, XF, XJ, F‑PACE a F‑TYPE představují řadu nabízející vše od úsporných vznětových motorů s objemem 2,0 l po vysoce výkonné sportovní vozy se zážehovým motorem.

      Pohon všech kol je bezpečnější nejen ve zrádných podmínkách, dává vám větší jistotu za každého počasí.

      Jako první ze současné modelové řady značky Jaguar nabídla pohon všech kol limuzína XJ. Model XJ se na dlouhé cestě z Londýna do severního Walesu osvědčil jako velmi příjemný společník. Při jízdě stálou rychlostí zásahy systému AWD vůbec nepocítíte, a o to právě jde. Konstruktéři značky Jaguar se soustředili na zachování sportovního charakteru vozu s pohonem zadních kol (RWD) při současném zvýšení bezpečnosti zajištěné pohonem všech kol. Z tohoto důvodu využívá model XJ při běžné jízdě převážně pohon zadních kol. Teprve v ostrých zatáčkách nebo při prudším zrychlení na povrchu s nízkou adhezí systém decentně přesune část výkonu na přední kola. Výsledkem je plynulý záběr v náročnějších podmínkách místo prokluzování kol, což přispívá k ještě kultivovanějšímu projevu velkého luxusního vozu XJ.

      Model XE je kompaktní prémiový sedan, na kterém byla poprvé použita nová, vyspělá lehká hliníková konstrukce Jaguar. Pohon všech kol je nyní dostupný pro vozy se vznětovým motorem. Podobně jako u systému limuzíny XJ je pohon AWD plně variabilní, při běžných podmínkách je však model XE z 90 % vůz se zadním pohonem kol a systém inteligentního řízení dynamiky hnacího řetězce IDD (Intelligent Driveline Dynamics) neustále mění poměr točivého momentu přiváděného na obě nápravy.

      Systém IDD, původně vyvinutý s cílem zachovat sportovní jízdní vlastnosti modelu F-TYPE s pohonem všech kol, zajišťuje dokonalou koordinaci činnosti motoru, převodovky, protiprokluzového systému a stabilizačního systému. Z klidu dokáže zajistit přechod od pohonu RWD na AWD za pouhých 165 milisekund a za jízdy dokonce za pouhých 100 milisekund. Nemá však za úkol pouze reagovat na prokluzování kol, protože jej předvídá díky snímačům, které přebírají vstupní parametry od plynového pedálu a řízení.

    • Pokud se prokluzování nedá zabránit, systém preventivně přenese více než 90 % točivého momentu motoru ze zadních kol na přední tak, aby byla zajištěna optimální trakce.

      „POHON AWD SE ZAKOUSNE DO VOZOVKY, AŤ UŽ SE ROZJÍŽDÍTE Z KLIDU NEBO DYNAMICKY PROJÍŽDÍTE ZATÁČKY NA OPUŠTĚNÉ SILNICI.“

      Jde o účinnou metodu, která svými nenuceně působícími zásahy dodává proslulé agilitě modelu XE vyrovnanost, aniž by snižovala potěšení z řízení.

      Model XF přebírá osvědčený recept z modelu XE a využívá stejný systém AWD, který přináší vzrušující a současně příjemné jízdní zážitky v prostornějším a luxusnějším provedení. Úsporný vznětový motor oobjemu 2,0 l disponující výkonem 180 k má plno energie a plynulý zátah už od volnoběžných otáček.

      A opět platí, že zásahů systému pohonu AWD si téměř nevšimnete. Pouze získáte pocit, že v zatáčce můžete sešlápnout plynový pedál dříve av íce. Přináší více bezpečí nejen ve zrádných podmínkách, ale dává vám větší jistotu za každého počasí. Podobně jako u modelu XE je pohon všech kol modelu XF nastaven tak, že v běžných jízdních podmínkách je z 90 % využíván pohon zadních kol. Systém Jaguar IDD se však pyšní vlastností, kterou ostatní systémy nemají. Detekuje hrozící ztrátu trakce za jízdy a předem se připraví na přenesení trakce na přední kola, což je užitečné na silnicích se serpentinami. U většiny modelů rovněž došlo ke zlepšení zrychlení z 0-100 km/h. Rychlé vjíždění na silnici s hustým provozem je tak bezpečnější, neboť se síla přenáší na všechna čtyři kola.

      Nejnovější přírůstek tvoří model F‑PACE, s nímž se značka Jaguar vydává na dosud neprobádané území. Vychází však ze stejných hliníkových konstrukčních prvků jako modely XE a XF a využívá rovněž stejný pohon všech kol. Duch značky Jaguar je tak zřejmý jak z atraktivního designu, tak z jízdních vlastností.

      Přestože máte nerušený výhled do všech stran, sedíte v kabině poměrně nízko a před sebou máte malý, příjemný volant. Přední kola se vrhají do zatáček s přesností hodnou sportovního vozu, řízení je velmi citlivé a nádherně vyvážené a odpružení neustále zajišťuje optimální poměr mezi dokonalou ovladatelností a pohodlím. Vzadu je velké množství místa a zavazadlový prostor s největším objemem ve své třídě se vyznačuje flexibilitou ad obrou přístupností přes rozměrné výklopné dveře.

    • Pohon AWD je u modelu F‑PACE součástí standardní výbavy a je k dispozici se čtyřválcovými i šestiválcovými motory. Znovu platí, že pocitově se vůz chová, jako by měl pohon zadních kol, ale v dlouhých, táhlých zatáčkách se výkon plynule přesouvá na přední kola a pomáhá je vozu F‑PACE projet s neuvěřitelnou lehkostí. Jde zkrátka o rychlý, bezpečný a mimořádně příjemný způsob cestování po náročných silnicích Walesu.

      U modelu XE je pohon všech kol plně variabilní, za běžných podmínek je však 90 % výkonu přenášeno na zadní kola.

      Model F‑PACE disponuje i terénními schopnostmi, je však třeba zdůraznit, že pohon AWD není totéž jako pohon čtyři krát čtyři (4WD). Pohon 4WD, který obvykle využívají terénní vozidla určená do velmi náročného terénu, rozděluje výkon na všechna čtyři kola rovnoměrně, a řidič může v případě potřeby využít redukční převodovku.

      Kultivovaný a sofistikovaný systém AWD naproti tomu aktivně, během několika milisekund, přesouvá výkon ze zadní nápravy na přední a naopak. Jeho lepší schopnost přizpůsobení jej předurčuje pro použití při vyšších rychlostech, běžných pro silniční vozy. Zvýšená světlá výška modelu F‑PACE, systém pohonu AWD a funkce adaptivní odezvy terénu AdSR (Adaptive Surface Response), která automaticky upravuje parametry pohonné jednotky podle jízdních podmínek, společně poskytují vlastnosti dostatečné pro většinu situací.

      Pokud se vypravíte do terénu, pneumatiky se zaboří do měkkého, podmáčeného terénu, pak ale rychle zaberou. Máte před sebou hluboké koleje a kameny popadané z drolícího se vrcholku kopce nad sebou, F‑PACE si s nimi však hravě poradí a s naprostým klidem projíždí terénem, který by byl pro většinu automobilů nepřekonatelnou překážkou. Po zaparkování na vrcholu se budete cítit jako neohrožený průzkumník shlížející na úžasnou cestu táhnoucí se do dáli jako tkanička, kterou někdo položil do krajiny. Cesta jako stvořená pro nejsportovnější vůz značky Jaguar: F‑TYPE.

      Model F‑TYPE R Coupé je dvoumístný vůz s motorem V8 přeplňovaným kompresorem s výkonem 550 k. Je velmi rychlý i ve verzi se zadním pohonem kol, s pohonem AWD však dokáže model R Coupé vystřelit z 0 na 100 km/h za pouhých 4,1 sekundy. Navzdory závratnému výkonu tohoto vozu si k němu rychle najdete cestu. Nízko položená sedadla poskytují oporu při dynamické jízdě a reakce motoru, převodovky, řízení i brzdové soustavy s kotouči z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny jsou okamžité. A zvuk ze čtyř koncovek výfuku modelu R je prostě nádherný, od sametového vrnění při nízkých otáčkách po burácení při velkém výkonu.

      Vše dohromady přispívá k pocitu souznění mezi řidičem a vozem, který ještě zesílí, jakmile se pohon AWD s maximální adhezí zakousne do vozovky, ať už se rozjíždíte nebo řežete zatáčky na opuštěné silnici. F‑TYPE R AWD nabízí pravděpodobně nejdokonalejší způsob, jakým si tyto impozantní cesty můžete vychutnat. Značka Jaguar však šla ještě dále a vytvořila úžasný nový F‑TYPE SVR s pohonem všech kol, který představuje dosud nejrychlejší a nejvýkonnější verzi.

    • Model F‑TYPE SVR, nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběný vůz značky Jaguar všech dob, je nejdokonalejším zhmotněním technologie AWD Jaguar. Po usazení do nízkých, na míru vytvořených sportovních sedadel si nemůžete nevšimnout odlišného provedení interiéru modelu SVR v černé kůži Jet s unikátním prošíváním ve vzoru Lozenge a kontrastním dvojitým prošíváním, nebo hebkého veluru obepínající kryt přístrojů a středovou konzolu. Stisknutím startovacího tlačítka spustíte erupci osmiválce s výkonem 575 k, která exploduje přes výfuk z titanu a speciální slitiny Inconel, je o neuvěřitelných 16 kg lehčí než standardní systém a zní jako bouře přímo nad vaší hlavou. Ještě než se rozjedete, rozbuší vám SVR srdce.

      Po právu je v čele této testované skupiny s pohonem všech kol nejrychlejší sériově vyráběný sportovní vůz značky Jaguar, model F-TYPE SVR, v těsném závěsu následovaný modely XE, XF, F-PACE a XJ.

      To vše zásluhou interní divize Special Vehicle Operations společnosti Jaguar Land Rover, která dostala za úkol vzít to nejlepší a dále to zdokonalit. Divize SVO vyšla z modelu F‑TYPE R a vytvořila F-TYPE SVR, který je při řízení rychlejší, lehčí a zábavnější a vizuálně ještě atraktivnější. Vznikl tak supersportovní vůz do každého počasí, za kterým se všichni otočí. Nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 3,7 sekundy a v provedení Coupé dosáhne maximální rychlosti 322 km/h (314 km/h v provedení Cabriolet).

      Mezi charakteristické prvky designu patří nový přední nárazník se zvětšenými otvory sání vzduchu, atraktivním žebrováním ventilačních otvorů v kapotě, upravený zadní spojler z uhlíkových vláken a unikátně tvarovaná kovaná 20" kola z lehké slitiny. Nic není samoúčelné – rozměrnější vzduchové sání zlepšuje chlazení, výsuvný spojler navazuje na plochou spodní část vozu inspirovanou závodními vozy a zadní difuzor zlepšuje aerodynamické vlastnosti. Nová kola z lehké slitiny jsou o 13,8 kg lehčí a jsou obuta do speciálních pneumatik, které jsou o přibližně 10 mm širší než u modelu F‑TYPE R a která zajišťují ještě lepší adhezi a jízdní vlastnosti.

      Pod kapotou se ukrývá kompresorem přeplňovaný osmiválec, který získal 25 k výkonu navíc, odpružení sp lynule měnitelnou charakteristikou tlumení je tužší pro lepší ovladatelnost a osmistupňová automatická převodovka je ještě ostřejší. Zásadní změnu pak představuje přepracovaný software systému inteligentního řízení dynamiky hnacího řetězce IDD (Intelligent Driveline Dynamics) pohonu AWD tak, aby měl ještě dynamičtější odezvu.

      Přesuňte páku voliče převodovky Quickshift do polohy Drive, vydejte se na cestu a zjistíte, jak se v odpružení verze SVR nyní snoubí poddajnost modelu F‑TYPE s větší ovladatelností. Na volantu vozu SVR zřetelně pocítíte tužší nastavení řízení, které zajišťuje dokonalejší zpětnou vazbu od povrchu vozovky.

    • Přidejte na tempu, naveďte SVR do několika zatáček a sami ucítíte výraznější trakci širších pneumatik. Tento sportovní vůz drží stopu a vy k němu rychle získáte důvěru. Přidejte plyn a SVR se přikrčí, pneumatiky začnou přenášet obrovský přísun výkonu na vozovku, záda zatlačená do sedadla vám připomenou, že jedete ve voze se zadním pohonem kol a rychle rostoucí rychlost představuje kouzla systému AWD. Na výjezdech ze zatáček pocítíte silnější záběr osmiválce, zatažením za speciálně tvarovanou hliníkovou páčku pro manuální řazení bleskurychle přeřadíte na vyšší převodový stupeň. A díky výraznějšímu zvukovému doprovodu bublajícího motoru V8 se na tváři řidiče objeví úsměv od ucha k uchu.

      F-TYPE SVR s pohonem všech kol suverénně projížděl klikatými cestami Walesu za všech podmínek.

      Zvnějšku najdeme na modelu F‑TYPE SVR několik charakteristických prvků, například upravený zadní spojler z uhlíkových vláken, speciální kovaná 20" kola z lehké slitiny a to nejdůležitější – logo SVR. SVR je dosud nejostřejším provedením modelu F‑TYPE, tento charakter však nijak nesnižuje jeho praktickou využitelnost. Při jízdě stálou rychlostí se pomocí výfukových ventilů sníží zdvihový objem, sedadla elektricky nastavitelná ve 14 směrech hýčkají a rozmazlují, informační a zábavní systém InControl s dotykovým displejem je kompatibilní s nositelnou elektronikou, například hodinkami Apple Watch. A za všech podmínek, při jakémkoli způsobu jízdy vám bude jistit záda systém AWD.

      Spotřeba paliva v kombinovaném zkušebním cyklu: 5,5 – 11,9 l/100 km, emise CO2 v kombinovaném zkušebním cyklu: 144 – 272 g/km.

      Fotografie provedení AWD a SVR byly pořízeny za přísně kontrolovaných podmínek ve spolupráci se zkušenými řidiči. Nezkoušejte jízdu napodobit. Vždy dodržujte platná omezení rychlosti.

      Dostupnost systému AWD a to, zda je součástí standardní nebo volitelné výbavy, závisí na konkrétním trhu. Více informací vám ochotně poskytne nejbližší prodejce Jaguar.